CIMALSA estudia la viabilitat d’una LOGIS de distribució urbana amb origen en el ferrocarril

09-06-2023

CIMALSA, l’empresa pública de la Generalitat de Catalunya que promou, desenvolupa i gestiona infraestructures i centrals per al transport de mercaderies, la logística i la mobilitat, estudia la viabilitat d’una LOGIS de distribució urbana que tingui l’origen en el ferrocarril i arribi a la ciutat de Barcelona amb vehicles sostenibles. Ho ha explicat Jordi Fornós i Assens, director de Consultoria i Relacions Internacionals de CIMALSA durant l’Àgora Intralogística, que ha tingut lloc aquest matí en el marc del Saló Internacional de la Logística (SIL). Amb el títol El ferrocarril i la distribució urbana; una LOGIS DUM a l’àrea de Barcelona?Té sentit?, també hi ha participat Efrain Larrea, Logístics Manager de MCRIT. Actualment, CIMALSA està analitzant si aquesta plataforma ferroviària seria útil i si els agents de la cadena logística estarien disposats a fer-la servir i quines condicions hauria de tenir perquè els fos rendible i els interessés participar-hi. En aquest sentit, Fornós ha destacat que “no hi ha precedents d’un sistema de distribució urbana amb base al ferrocarril, més enllà d’un projecte a Villaverde (Madrid) que encara no és operatiu”. Així mateix, l’empresa pública busca quines localitzacions serien les més adequades i que ja tinguin plataforma ferroviària. Una de les que s’estan analitzant és Can Tunis. Fornós apunta que “ja té vies, no queda massa lluny de Barcelona on seria possible arribar-hi amb vehicles sostenibles com furgonetes o bicicletes elèctriques”, però de moment s’estudien altres opcions. Es calcula que l’estudi del projecte estarà acabat durant el segon semestre d’aquest any. D’altra banda, Jordi Fornós també va participar ahir dijous en l’Àgora Transport, on es va tractar sobre els reptes d’ampliar la càrrega logística aèria tant a l’aeroport de Barcelona com als aeroports secundaris.  

Veure tot

El transport per ferrocarril pot ser competitiu envers la carretera a partir de només 80 quilòmetres pel que fa a emissions, soroll i sinistralitat

09-06-2023

CIMALSA, l’empresa pública de la Generalitat de Catalunya que promou, desenvolupa i gestiona infraestructures i centrals per al transport de mercaderies, la logística i la mobilitat, ha dut a terme aquesta tarda la jornada Quo Vadis amb el títol Un mapa europeu de la logística multimodal, mite o realitat. Els sotsdirector de Hubs Ferroviaris i Planejament, Simó Batlle i Blanco, ha presentat algunes de les dades de l’Observatori de la Logística, com la que evidencia que “si només considerem els costos externs (emissions, soroll, accidents...), el ferrocarril és competitiu envers la carretera a partir de només 80 quilòmetres”, quan sempre es parla que la competitivitat és a mitjana i llarga distància. Així, Batlle ha afegit que és importantíssim disposar de dades en l’àmbit europeu per poder “promoure aspectes, com ara la sostenibilitat, i alhora millorar l’eficiència de les terminals”.  Actualment no existeix una base de dades generals d’àmbit europeu, més enllà de casos particulars com el mateix Observatori de la Logística, de CIMALSA, o l’Observatori Ferroportuari d’Espanya Port de Barcelona, que avui també ha participat en la jornada, amb la presència de Jordi Torrent, cap d’Estratègia i president del Grup de Treball de Logística Multimodal d’In-Move by Railgrup. Batlle ha indicat que “disposem de moltes dades, però necessitem dades internacionals de qualitat i, alhora, cal posar-les en el mercat, que tots els agents de la cadena logística hi tinguin accés”, de manera que es puguin prendre les decisions adequades i, alhora, promoure la multimodalitat i les terminals ferroviàries per ser més eficients i eficaços. La jornada ha continuat amb una taula rodona en què han intervingut representants de Tenalach Consulting, Galician Logístics Cluster, Eurecat Centre Tecnològic de Catalunya i el Port de Barcelona, coordinada i moderada per Batlle i pel director d’In.Move by Railg

Veure tot

CIMALSA aposta perquè les terminals intermodals ferroviàries siguin àrees d’activitat econòmica per potenciar el territori

07-06-2023

Les terminals ferroviàries demanen de la col·laboració de tots els agents implicats en la cadena logística per potenciar la seva activitat i fer un pas endavant com a àrees d’activitat econòmica. Així es desprèn de la IX Jornada Smart Logístics, organitzada per CIMALSA en el marc del Saló Internacional de la Logística (SIL), que ha començat aquest matí a Fira de Barcelona. L’empresa pública de la Generalitat de Catalunya que promou, desenvolupa i gestiona infraestructures i centrals per al transport de mercaderies, la logística i la mobilitat, ha dut a terme la jornada amb el títol Terminals intermodals, una infraestructura crítica més enllà de les vies, en que s’ha posat de relleu la necessitat de tenir una nova visió més oberta de les terminals ferroviàries, més enllà de ser unes infraestructures.  El president i conseller delegat de CIMALSA, Isaac Albert i Agut, que ha parlat del desenvolupament de noves terminals a Catalunya, ha destacat que la competitivitat de la cadena logística “passa perquè el ferrocarril guanyi pes i aconsegueixi una quota de mercat que li permeti ser eficient i eficaç”. Per això, el canvi conceptual que es proposa vol que s’entengui la terminal ferroviària com “un servei a disposició d’un territori, de la seva economia i de les seves empreses” La gestió d’aquestes àrees ha d’adaptar-se, per tant, als operadors i al sectors productius del territori d’acord amb les necessitats i demandes del mercat, sempre en col·laboració entre tots els agents de la cadena logística. Una idea de col·laboració que també han compartit els participants a la taula rodona de la jornada, moderada per la directora corporativa de CIMALSA, Fina Jarque i Díaz, sota el nom Com ha de ser una terminal? Quin és el seu punt clau?. Els tres ponents representaven empreses que operen en clau ferroviària, ja sigui com a carregadors, operadors ferroviaris o transportistes de carrete

Veure tot

CIMALSA assessorarà el desenvolupament econòmic de la ZEE Luanda-Bengo d’Angola

16-05-2023

CIMALSA, empresa pública de la Generalitat de Catalunya que promou, desenvolupa i gestiona infraestructures i centrals per al transport de mercaderies, la logística i la mobilitat, col·laborarà amb Angola per al desenvolupament d’una Zona Econòmica Especial (ZEE) a la capital del país africà. El president i conseller delegat de CIMALSA, Isaac Albert i Agut, i el president del consell d’administració de la ZEE Luanda-Bengo, Pedro Manuel Francisco, han signat aquest matí un Memoràndum d’Enteniment (MOU) pel qual l’entitat catalana assessorarà el desenvolupament econòmic de la que és la superfície més gran d’Angola destinada a la implantació de projectes industrials, logístics i de serveis. Amb més de 4.000 hectàrees, l’espai va ser creat l’any 2009 per l’Estat angolès, que ara vol dinamitzar-lo amb una nova estratègia per impulsar l’economia local i del país, en general. La ZEE Luanda-Bengo inclou també un centre comercial, projectes d'habitatge, serveis i altres inversions. Durant els dos últims dies, una delegació de la ZEE, ha visitat diverses instal·lacions catalanes, com el Port de Barcelona i la ZAL Port. La visita ha acabat amb la signatura del MOU, una declaració d’intencions que s’ha de concretar en futurs contractes de serveis d’assessoria i consultoria de CIMALSA per tal de promoure el creixement de la ZEE i consolidar aquest espai a través de més activitats econòmiques, industrials, logístiques, comercials i de serveis. L’objectiu del MOU és acompanyar i assessorar l’entitat angolesa en el canvi del seu actual règim jurídic per reconvertir-se en zona franca, com també treballar en les oportunitats de negoci que se’n deriven d’aquest pas per convertir-se en una àrea puntera del sector. La proposta de col·laboració implica la determinació d’una estratègia a desenvolupar amb la priorització dels negocis a implantar en la futura ZF, així com, si s’escau,

Veure tot
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19